Pınar Selek
Pınar Selek'e Tanığız

 

חברתנו פינר סלק, סוציולוגית, פמיניסטית וכותבת, מואשמת במשך 11 השנים האחרונות, שלא בצדק, בפיצוץ בשוק התבלינים. למרות שהיא זוכתה פעמיים בעבר, זיכוייה בוטל על ידי מחלקת פנל התשיעית של בית המשפט העליון במרץ 2009. התנגדותו של ראש משרד התביעה להחלטת מחלקת פנל התשיעית נדחתה על ידי האסיפה הכללית של בית המשפט העליון בשבוע שעבר. ואנחנו, אחרי כל השנים האלו, עדיין מחכות לצדק, למרות כל פסיקות בית המשפט.

 

לא עוד אנחנו צריכות לומר – "אנו ערבות לפינר סלק", מכיוון שהיום, כל פעולותיה למען שיוון, חופש, שלום וצדק ידועות ומוכרות לא רק בטורקיה אלא בכל העולם. אלו שעכבו אחרי תהליך המשפט והזיכוי של פינר עדיין ממשיכים להעיד לזכותה, וכל יום הולך וגדל מספר העדים. מנגד, עובדה נוספת הידועה בטורקיה ובשאר העולם היא שביסוס הצדק בטורקיה היא משימה קשה, שברובם של המקרים מסתיימת בכישלון או בסבל רב. בנקודה זו, חפותה של פינר ברורה מעבר לספק, וכולנו זקוקים לצדק למען קידום השלום והאחווה בטורקיה. אחד הצעדים הראשונים והחשובים ביותר בדרך זו הוא זיכויה הסופי בציבור של פינר סלק.

 

בשלב זה, יהיה זה מועיל לשוב ולהיזכר בכל אותן הפעמים שבהן נכח חוסר הצדק, ובכל אותן הפעמים שחזינו בטענות שהופרכו אחת אחת. בראשונה, הרשויות המעורבות התעלמו במכוון מהסיבה האמיתית לפיצוץ, שאין להמעיט בחשיבותה לקביעת הצדק. מומחים רבים טענו שוב ושוב כי "הפיצוץ נגרם על ידי דליפת גז ולא על ידי פצצה". בית המשפט פנל לא היה מוכן להקשיב לדוחות המומחים. לאור זאת, במשך שנים היינו מבולבלות לגבי מה מושא המחאה שלנו – האם עלינו למחות על החלטת בית משפט פנל, שנגדה לחלוטין את דוחות המומחים, או שעלינו למחות כנגד אי הצדק שנגרם למדענית חברתית זו על ידי שהואשמה שוב ושוב למרות שחפותה הוכחה על ידי דוחות המומחים?

 

כך אנו מגיעים לנקודה השנייה: אנו יודעות שהפיצוץ לא נגרם על ידי פצצה. אך לא משנה מה גרם לפיצוץ, איך הוא קשור לפינר סלק? פינר לא נשאלה כלל לגבי הפיצוץ בעת חקירתה. מאוחר יותר, הופיע במפתיע מואשם נוסף ודרכו פינר הואשמה בפשע. אדם זה הוא הנאשם עבדולמקית אוזרוק, שהודה מאוחר יותר שנתן הצהרתו "תחת לחץ ועינויים". אוזרוק הצהיר בתחילה, תחת לחץ, שהוא ביצע את המעשה ביחד עם פינר, אך מאוחר יותר הסביר שוב ושוב שהוא "אפילו לא הכיר את פינר סלק". כל השאלות שאנחנו שואלות במשך שנים נשארו בלא מענה: איך תיעוד העדות הראשונית של אוזרוק, שהוכחשה על ידי אוזרוק עצמו מאוחר יותר בטענה שאולץ לתת עדות זו תחת לחץ – מאורע שזה מכבר נהפך לסקנדל חוקתי – התקבלה בבית המשפט למרות שלא נתמכה בעדויות פליליות כלל? בנוסף, איך יתכן שפינר, שלא הזכירה את הפיצוץ כלל ושזוכתה מאשמה בעבר, מואשמת שוב ושוב באותו מאורע, בזמן שאוזרוק, שטוען ש- "הוא עצמו ביצע את המעשה", זוכה וזיכויו אושר על ידי בית המשפט?

 

בשלב זה, אנו ערים לכך שמקרה זה הוא לא מקרה חוקי או פלילי כלל, אלא מקרה פוליטי בלבד. זהו מאבק כנה למען שלום וצדק של מדענית ואקטיביסטית חברתית שתמיד עמדה לצידם של קורבנות ניצול, קיפוח ואי צדק חברתי, ושתמיד עמדה למען חופש ושוויון בחברה שבה היא חיה. לאור זאת מקרה זה אינו רק מקרה של פינר, אלא מקרה בעל חשיבות עבור כל אלו המסורים למען אותן מטרות שאליהן מסורה פינר. זהו מקרה שלנו. אנחנו בוודאי לא זרות לפוליטיקה שהופכת הוגים חברתיים כמו פינר למטרה על ידי האשמות ב"פיגועים" וכדומה במדינה זו. זאת הסיב שאנו מבקשות ומחכות לצדק לא רק לפינר, אלא לעצמינו ולארצנו.

 

עד שיוגש הצדק, אנו נמשיך לתבוע שלא רק מקרה של פינר, אלא שכל מה שבחושך יוצא אל האור, כך שכל מצפון יוכל להיות נקי ושסוף סוף יהיה שלום בטורקיה... מכיוון שאין שום דרך אחרת שבה אנו יכולות לחיות.

 

קואופרטיב נשות אמאר
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Pınar Selek
Mahkeme Süreci Court Process